Realita zdravotnického operačního střediska v číslech
12. 11. 2020
Zdravotnické operační středisko je jednou z nejvýznamnějších a nejdůležitějších složek záchranného řetězce, díky níž záchranná služba vyjede k pacientovi, ošetří jej a transportuje do zdravotnického zařízení. Operační středisko rovněž poskytuje první pomoc, popřípadě radu po telefonu, která je kolikrát velice důležitá a díky ní ani není potřeba k volajícímu vysílat sanitku. Zde níže v tabulce můžete vidět nárůst práce našich operátorů (srovnání posledních dvou měsíců při druhé vlně nemoci COVID-19).
Telemedicína, aneb poskytování telefonicky asistované první pomoci či telefonicky asistované neodkladné resuscitace s nárůstem hovorů logicky stoupají. S tím i ruku v ruce délka hovorů, kdy operátor stráví s jedním volajícím na sluchátku většinou delší dobu než obvykle mimo pandemii. Aby byla veškerá volání na lince 155 řádně a včas odbavena, bylo nutné díky těmto statistikám přistoupit k následujícímu opatření, a to, posílit krajské operační středisko linky 155 o jednoho operátora navíc v denní směně. Jedná se o psychicky náročnou práci, kdy operátor pouze slyší a nevidí, tím pádem je diagnostika po telefonu o to těžší, než v terénu, kde lze člověka řádně vyšetřit.
Proto vás prosíme, aby jste při volání na linku záchranné služby uváděli vždy PRAVDIVÉ informace a nechali operátora, aby vás telefonním hovorem vedl. Veškeré otázky, které klade, hrají důležitou roli v následném procesu vyslání sanitního vozidlo na místo k volajícímu. Naši operátoři jsou kvalifikovaní pracovníci, kteří plní svou pracovní povinnost, a proto prosíme, nezpochybňujte jejich rozhodování a věcnost kladených otázek. Díky těmto statistikám lze jasně vidět, že to není procházka růžovým sadem.
Děkujeme všem za dosavadní i následující spolupráci a přejeme všem pevné zdraví!
Lucie urbanová, tisková mluvčí